Selv nye leiebiler kan få problemer. Enten det er snakk om et motorhavari, innelåste nøkler eller punkteringer kan uventede problemer ødelegge turen. Vondt kan bli til verre hvis du ikke har oversikt over hvem du skal kontakte når uhellet er ute. Her skal du få nyttige tips med på veien som gjør det lettere å møte utfordringene du måtte møte.

Planlegging er viktig

De aller fleste som leier bil opplever aldri problemer. Det betyr allikevel ikke at det ikke kan oppstå problemer med bilen du leier. Derfor bør du sjekke hva du har i bakhånd som kan komme til nytte hvis du opplever leiebiltrøbbel.

Har du kredittkort kan du sjekke med kredittkortselskapet om kortet inkluderer gratis veihjelp. Hvis du har en reiseforsikring bør du lese betingelsene og finne ut om forsikringen er til nytte hvis du opplever et uhell i løpet av kjøreturen. Har du ikke en reiseforsikring kan det være en ide å skaffe én før du kjører av gårde med leiebilen.

Les leiebilforsikringen nøye

Når du bestiller leiebil i Norge og resten av Europa er som regel kasko og ansvarsforsikring inkludert i leiebilprisen. Det samme gjelder tyveriforsikring. Skader på hjul og vinduer derimot holdes ofte utenfor. Dermed kan du måtte betale full pris for en ny frontrute ved steinsprutskader for eksempel.

De store bilutleiefirmaene kan tilby en utvidet kasko som gjør at du slipper vesentlig billigere hvis det oppstår en skade. Det kan være verdt å kjøpe denne så lenge den ikke koster særlig mer enn et par hundre kroner per uke. Du kan også sjekke reiseforsikringen eller egenandelsforsikringen din om den dekker slike skader.

Spør om veihjelp

Når du er fremme ved skranken på leiebilkontoret bør du spørre hva du skal gjøre hvis du trenger veihjelp. Her varierer praksisen ganske mye fra selskap til selskap, og fra land til land. Ofte er veihjelp inkludert i leieprisen. Andre ganger får du beskjed om at du må betale bergingsbil av egen lomme, men at du kan tegne en forsikring mot kostnadene.

Bergingsforsikringen kan koste mye. Heldigvis finnes det et helnorsk alternativ som fungerer over store deler av verden.
Er du NAF-medlem får du gratis veihjelp i hele Europa, også når du kjører leiebil. I tillegg kan du få hjelp av NAF hvis du får bilproblemer i USA og Canada. Bare vær klar over at enkelte byer i USA har inngått eksklusive avtaler med lokale bergingsselskaper som sikrer selskapene enerett på berging i byene.

Når uhellet er ute

Noe av det første du bør gjøre når du får problemer med leiebilen er å kontakte utleiefirmaet. Forklar hva problemet er og be om instruksjoner på hva du skal gjøre. Er bilen kjørbar blir du trolig bedt om å kjøre til det nærmeste utleiekontoret slik at du kan få byttet bil.

Er du involvert i en ulykke må du også kontakte politiet. Sørg for å dokumentere eventuelle skader hvis mulig.

Er du forhindret fra å kjøre videre må du spørre utleieselskapet om hva du skal gjøre. Avklar hvem du skal kontakte hvis du trenger tauing og hvor bilen skal fraktes. Er du NAF-medlem kan du forklare at du har gratis veihjelp. Spør om dette er noe du kan benytte. Det viktigste er å ikke gjøre noe uten en tillatelse fra utleieren uansett om dette gjelder reparasjoner eller veihjelp. Pass også på å notere navn og nummer på vedkommende hos utleiefirmaet som gir deg tillatelse til å foreta deg noe.

Er du NAF-medlem kan du ringe deres alarmtelefon og be om råd også. I en stresset situasjon, med en bil som ikke fungerer i et land langt hjemmefra, kan det være både beroligende og nyttig å snakke med norske eksperter på bilproblemer.

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *