Brukerveiledning

Før du prøver deg på din første heistur i CycloCable®, bør du lese brukerveiledningen nedenfor eller på heisens kontrollpanel.

Før start

Plasser sykkelen 10 cm til side for skinnen ved startposisjonen (NB! sykkelen skal ikke stå oppå skinnen). Sykkelens venstre pedal bør være i nederste stilling. Du kan nå stille deg opp i sykkelen.

Husk at heisen skyver på deg (din høyre fot) og ikke på sykkelen. Jo mer tyngde du legger på høyrefoten, jo lettere blir det. Husk at det er heisen som skal bære deg, ikke sykkelen. Sykkelen tjener nå bare som støtte, og du må selv skyve den oppover.

Venstre fot plasseres på venstre pedal, og høyre fot i startblokken i startstasjonen. Strekk nå høyre fot godt bakover. Hvis du ikke holder inn bremsene, vil sykkelen nå trille fremover i riktig posisjon. Første gang du prøver heisen er det en fordel å stå i sykkelen, dvs. ikke sitte på setet. Dermed blir det lettere å overføre kroppsvekten fra sykkelen til heisplaten. Dette er svært viktig! Etter at du har tatt heisen et par ganger, og blitt fortrolig med dens bevegelser, kan du sitte på setet om du ønsker det.

Du gjør deg nå klar for startblokkens skyvebevegelse som akselererer deg opp i heisens marsjhastighet.

Husk å holde fingrene unna sykkelbremsene!

Start

Når du føler deg klar, trykker du på startknappen. Den begynner da å blinke, og like før startblokken skyves ut varsler heisen med en pipelyd. Du skyves deretter jevnt og bestemt fremover av mykstarten, og du befinner deg straks med høyre fot på fotplaten som skal skyve deg og sykkelen helt til toppen av bakken.

Får du problemer med balansen eller kommer på etterskudd i forhold til fotplaten, kan du når som helst løfte foten av fotplaten og starte på nytt. Den forlatte fotplaten felles automatisk inn igjen i heiskanalen når trykket av foten din forsvinner.

På vei mot toppen

Husk hele tiden å lene deg godt over heisplaten og hold høyrefoten mest mulig strak bakover.

På toppen

Når du ankommer endestasjonen, er det bare å stige av fotplaten eller sparke fra med høyre fot før fotplaten forsvinner inn i stasjonen. Da er du fremdeles i bevegelse, og du kan fortsette sykkelturen på direkten.

Du vil oppdage at det å ta heisen blir lettere for hver gang. Tegnet på at du har benyttet rett teknikk, er at du når toppen med hvilepuls og uten å være sliten i foten.